Von der reichen Innenausstattung ist fast nichts erhalten, zur Zeit der Reformation ließen die Kirchenbrecher ihre Frustration am Innenleben der Kirche aus, ich kann es ihnen nicht wirklich verdenken und was noch übrig war, vernichtete der Brand der auf den Blitzschlag von 1647 folgte.
Heute ist dieses monumentale Bauwerk von einer so schlichten Ausstattung, dass sie eher an Bauhausarchitektur denn an Gotik gemahnt. Diese Einfachheit ist sehr meditativ und vielleicht dem ursprünglichen Wesen eines Gotteshauses eher zuträglich, denn keine aufwendigen, vielfältigen, farbenprächtigen Kunstwerke lenken den Geist und das Auge ab von Einkehr und Gebet.
Grandios ist die Stellwagen-Orgel, leider war kein Organist zu Gange, sie zu spielen und sehr beeindruckend auch die Leuchter aus der Zeit der Renaissance.
An den Wänden gibt es zahlreiche Grabkapellen und auch der Fußboden besteht zum großen Teil aus granitenen Grabplatten, bei den älteren, aus dem 14.Jh. sind die Inschriften kaum noch zu entziffern, während die jüngeren aus dem 17.Jh. noch gut zu lesen sind.
Sehr schön ist auch die Taufkapelle aus dem Jahr 1738 mit dem Taufbecken aus dem 13.Jh. Beides ist restauriert und wird immer noch für Taufen genutzt.
Und alles haben die Bilderstürmer doch nicht zerstört, davon zeugt die geschnitzte Mariengruppe aus dem 15.Jh.
St. Marien is nearly the youngest gothic brick stone church in northern Germany, it's there since at least 1298, the first time it was mentioned in a written document. The church is huge, three-aisled, with quire aisle and apse chapel. And maybe it was till 1647 the highest building in the world with a spire of 151 meters. But you never know for sure, but sure is, the tower collapsed after a thunderbolt. And there is room for an interpretation. We know for sure that the new tower is now 104 meters high and the spire now is a baroque one, like it was trendy at that time of the reconstruction back in 1708, so it's more squad than pointy.
Not much left from the former rich inner decoration, at the time of Reformation the 'church-breaker' let off the steam on the inside of the church, and I really can't blame them for it and what left, was davasted by the fire that followed the lighting bolt from 1647.
Today the monumental building's decor is so plain, that it reminds more of Bauhaus than of gothic. This simplicity is meditative and more conductiv for the original character of a house of God, because no lavish, various, colorful artwork do distract the eye and the spirit and one can concentrate on retreat and prayer.
Grandiose is the Stellwagen organ, unfortunately no organ player was around, to play on it and very impressive are the candelabra from the renaissance time.
At the walls are a lot of grave chapels and also the floor is mostly made of granit grave plates, the eldest from the 14. century and one can barely read the writing on it and the younger ones from the 17. century are in good condition.
Very beautiful the baptistery from 1738 and the font from the 13. century, both were just renovated and are still in use.
And not everything was destroyed by the iconoclasts, a carved Madonna with child and Paulus and Petrus from the 15. century are still here.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen